(Massa)ker av däck

Felipe Massa under fredagen i Shangai (Foto: Ferrari)

Felipe Massa under fredagen i Shangai (Foto: Ferrari)

Ser ut att bli ett mycket intressant lopp i Shanghai på söndag, återigen kan vi tacka ett aggressivt däckval av Pirelli för detta. Efter att ha följt de båda träningspassen nu på morgonen och sett gummibitarna flyga som en svart hagelstorm genom luften kan vi konstatera att de mjuka däcken kanske är i mjukaste laget och kommentarerna från förundrade förare lät inte vänta på sig. Lewis Hamilton tyckte t ex att han aldrig hade varit med om liknande slitage någon gång tidigare och fick medhåll av bl a Jenson Button som menade att om vi tyckte det var många kommentarer om däcken senast så är det ännu mer extremt denna helg.

Det är framförallt de mjuka däcken som inte har någon större livslängd, på bara 5-10 varv tappar de 3-5 sekunder per varv och det kan bli ännu större tapp om teamen och förarna inte har ordning på inställningarna. De mediumhårda däcken fungerar däremot betydligt bättre och dagens snabbaste förare, Felipe Massa klarade drygt 20 varv på sina innan de började bli för långsamma.

Foto: Pirelli

Foto: Pirelli

Hör ofta synpunkter som att Pirelli gör ”skitdäck” som inte går att köra på! Inget kunde vara mer fel, Pirelli gör ett alldeles utmärkt jobb med sina däck. Det svåra är dock att, med enbart fyra blandningar på en säsong, hitta den perfekta mixen för alla banor. Ibland blir det lite på marginalen och just i Shanghai verkar soft vara i mjukaste laget, men hellre det än tvärtom.

Nu ska man inte tro, bara för att förarna helt plötsligt är 10-12 sekunder långsammare per varv, att de bara sitter och ”fisåker” runt banan, alla ger precis allt utifrån de givna greppet och det är lika svårt, om inte svårare, att köra en bil med dåligt grepp, än att göra ett snabbt varv på helt nya däck på ett kval. Allt är ju dessutom i relation till konkurrenterna och varje tiondel är lika viktig även om det går förhållandevis långsamt, helt enkelt en annan typ av utmaning. Personligen tycker jag däckshanteringen tillför oerhört mycket för underhållningen i racen och dagens snabbaste förare, Felipe Massa, sa t ex att det var som att köra två olika bilar med de olika gummiblandningarna på och det säger en del om hur flexibla förarna måste vara för att nå bästa tänkbara resultat.

Felipe Massa får instruktioner av Rob Smedley (Foto: Ferrari)

Felipe Massa får instruktioner av Rob Smedley (Foto: Ferrari)

Felipe Massa ja, var hittade han sin fart? Kan bara förklaras med att han verkligen hittat ”the sweet spot” med sin bil och han verkade köra som i trans. Riktigt kul att höra den återhållna men tydliga glädjen från hans ingenjör Rob Smedley när han över radion konstaterade för Massa att det inte var bra varvtider utan närmast otroliga varv som presterades som ingen annan verkade kunna matcha. Jag tror att både Felipe Massa och Smedley upplever att det var ett tag sedan man kände samma tillfredsställelse som idag, hoppas för deras skull att det håller i sig.

Felipe Massa får instruktioner av Rob Smedley (Foto: Ferrari)

Felipe Massa får instruktioner av Rob Smedley (Foto: Ferrari)

Om vi tittar lite närmare på dagens träningar så ser det ut att bli en kamp mellan Ferrari, Mercedes och Red Bull, med Kimi Räikkönen som en outsider. Räikkönen såg inte lika övertygande ut över en längre stint på de hårda däcken som han gjorde över ett varv på de mjuka. Detta är något man måste se över för att vara med och köra om segern på söndag. Red Bull undrar kanske en del, Vettel hade ju bara 10:e tid. Visst, men det har hänt förr att de maskerar sin fart med mer bensin än sin konkurrenter på fredagsträningarna. Jag har svårt att tro att deras fart över ett varv försvunnit under uppehållet samtidigt som de såg bra ut på mediumdäcken över distans på dagens pass. Räkna med både Vettel och Webber i kampen om de främsta startpositionerna och slutsegern på söndag och kanske en ny situation för Horner/Marko att sätta tänderna i.

Red Bull har f ö gjort en ny sponsordeal med audioföretaget Sennheiser, kanske för att en ev teamorder ska gå igenom bättre:)