Tredjeförare – till vilken nytta?

Antonio Felix Da Costa (Foto: Red Bull Racing)

Antonio Felix Da Costa (Foto: Red Bull Racing)

Såg idag på morgonen att portugisen Antonio Felix Da Costa blir reserv åt Red Bull i Kina kommande helg, han ersätter teamets ordinarie reserv Sebastian Buemi som i helgen kör för Toyota i WEC (kul att vara inhoppare för reserven:)) detta leder mig in på ett ämne som jag faktiskt fick mejl om häromdagen.

Hur är det med teamens tredjeförare egentligen? Hur tänker dom och vad har de för uppgift?

Allra först kan vi ju konstatera att någon körning och tala om blir det inte med tanke på de närmast obefintliga testmöjligheterna teamen har under en säsong. Det som finns är de s k rookietesterna där inga GP-förare får vara med och de ”straightlinetester” som är tillåtna under säsongen.

Det finns olika typer av extraförare, som jag väljer att kalla dem. Dels finns ju de som är reserver under tävlingshelgerna och hänger i depån med teamkläder, sedan har vi alla de som i skymundan gör massor med setup-arbete i simulatorn (typ Brendan Hartley i Mercedes, Davide Rigon i Ferrari och Oliver Turvey/Gary Paffet i Mclaren). Det finns också en tredje kategori som gör väldigt mycket av de sponsoraktiviteter som anordnas under en säsong. Självklart kan det i vissa fall vara så att en och samma person gör flera av dessa uppdrag.

Davide Valsecchi (Foto: Andrew Ferraro/LAT Photographic)

Davide Valsecchi (Foto: Andrew Ferraro/LAT Photographic)

Mejlskrivaren tog fjolårets GP2-mästare Davide Valsecchi som exempel och undrade hur han tänker när han väljer, kanske t o m betalar, för detta uppdrag hos Lotus där han troligen inte kommer att få köra en enda meter och jag måste ärligt erkänna att jag undrar samma sak. Jag kan tänka mig att den största drivkraften är att komma in i teamets organisation och på det sättet vara ett naturligt val om och när en förare ska tillsättas i framtiden. Problemet är ju, precis som mejlskrivaren påpekar, att ett helt år går bort utan tävlingskörning med allt vad det innebär vilket i sin tur kan få konsekvenser för framtida uppdrag.

De olika teamen jobbar också lite olika med sina extraförare.  Williams och Force India, och i vissa fall Sauber, har t ex sett till att utbilda sina (t ex Valtteri Bottas, Nico Hülkenberg, Jules Bianchi) genom att låta dem köra ett större antal fredagsträningar medan de minsta teamen använder extraförarna som rena inkomstkällor, d v s betalextraförare där incitamentet blir någon enstaka fredag med begränsat antal varv. Det är faktiskt en helt absurd situation att förare betalar för att få göra ”skitjobbet” och att få bära teamkläder i paddock, detta är verkligen något som Formel 1 generellt måste se över.

Robin Frijns (Foto: Sauber Motorsport AG)

Robin Frijns (Foto: Sauber Motorsport AG)

En som verkligen hamnat i bakvattnet, trots utnämningen till tredjeförare hos Sauber, är holländaren Robin Frijns som vunnit FBMW, FRenault Eurocup och World series by Renault på lika många år och spåtts en lysande framtid. Han har nu i brist på budget misslyckats med att hitta någon styrning under 2013 även om möjligheterna fanns till en sistaminutendeal i GP2 och beskriver själv det som att han gått från ”hero to zero” på bara en månad. Dessutom har han i sin deal med Sauber inte heller fått möjligheten att vara med under de inledande F1-helgerna och åtminstone suttit med under alla breifingmöten som är så viktiga att vara med på under inlärningsprocessen.

Frågan kvarstår, är det bättre att sitta sysslolös under ett år med ett tredjeförarkontrakt och mycket begränsad körning, om någon alls, eller ska man till varje pris hitta någonstans att tävla?

I den bästa världar så finns budget både för GP2/WsbR samtidigt som man kan få ett antal fredagsträningar och på det sättet få karriären framåt. Men om man redan vunnit dessa serier (Valsecchi/Frijns) så verkar även det poänglöst då man har allt att förlora som regerande mästare. En extremt svår situation som måste vara oerhört frustrerande.

F ö skönt att det är tävlingshelg igen, känns som en evighet sedan målgången i Malaysia och det är med viss spänning man ser fram emot hur teamen t ex reagerat på hur däcken fungerar med sina uppdateringar. Mclaren påstår i alla fall att man har klart för sig vad som är galet med årets bil och agerat därefter hemma i fabriken.

DRS-funktionen på DTM-bilen 2013

DRS-funktionen på DTM-bilen 2013

DTM bekräftar också, det ni redan läst här på bloggen, att man , efter lyckade tester i bl a Barcelona, till årets säsong nu inför DRS och ett alternativt, mjukare däck, för att krydda racen. DRS-funktionen blir möjlig att använda på valfritt ställe på banan en gång per varv om du är mindre än 2 sekunder bakom och ”optiondäcken” måste köras minst en stint under loppet. BRA tycker jag!