(Pit)stoppa klockan så snabbt som möjligt!

Red Bull övar depåstopp.

Red Bull övar depåstopp.

I Malaysia senast sattes ett nytt världsrekord för depåstopp. Red Bull hävdar att man bytte fyra hjul på Mark Webbers bil vid ett av depåstoppen på 2,05 sekunder vilket är drygt två tiondelar snabbare än det tidigare rekordet som Mclaren hade från Tysklands GP förra året på 2,31 sekunder. Faktum är att Red Bull menar att man, i Malaysia, gjorde hela fem stopp under den tidigare rekordtiden. I Malaysia var även Mercedes och Mclaren själva var under det tidigare rekordet. Jag trodde redan innan säsongen att depåstopp gjorda under två sekunder skulle vara möjligt och det nya rekordet gör mig bara mer övertygad.

Det här med snabba depåstopp kan också vara lite riskabelt, ni minns kanske Mclaren som troligen brände sina titelchanser förra säsongen med ett antal dåliga depåstopp i början av året. Senast i Malysia var det ju återigen problem för Mclaren och Jenson Button där en given poängplats försvann när inte höger framhjul hann sättas fast ordentligt.

Jag kan förstå att enorma resurser läggs på att vara snabb i depån men inte på bekostnad av att de faktiskt görs korrekt och säkert. När Sam Michael började som sporting director hos Mclaren 2012 så var en av hans första uppgifter att snabba upp depåstoppen och enorma resurser avsattes för att bygga nya domkrafter, hitta signalsystem för att så snabbt som möjligt kunna meddela föraren när stoppet är klart, antal gängor på muttrarna o s v och det gav också resultat men i efterhand kan man ju undra om den sekund (högt räknat) som man tjänade var något värt när bilarna stod kvar i depån efter div krångel under inledningen på förra säsongen med dyrbara poängtapp som följd.

Jag säger inte att teamen inte ska jaga tid i depåstoppen men jag tycker det är en svår balansgång mellan att göra dem på ett säkert sätt och så snabbt som möjligt och ett misslyckat stopp kan få stora konsekvenser för slutresultatet. Det kanske är bättre att offra 0.5 sekunder i depån mot att ha en säkerhet som närmar sig 100%, så känns det för mig iallafall.

Lewis Hamilton på väg ut på banan efter avklarat depåstopp

Lewis Hamilton på väg ut på banan efter avklarat depåstopp

Att det läggs stora pengar på depåstoppen bevisar Mercedes ”depåbudget” från förra året där ca 100.000£ spenderades på enbart utrustningen och lägg därtill alla mantimmar som krävs för att öva in proceduren till perfektion så är det många slantar som går åt även om det är småpengar i det stora hela

I Malaysia hade som bekant Force India problem med hylsan som håller fast muttern på fälgen, för lite tolerans och den fastnade av värmen, ett fabrikationsfel som ganska lätt kan åtgärdas. Lotus har testat en ny domkraft bak hemma i Enstone i fabriken och som enligt uppgift blev en omedelbar succé, vi får väl se i Kina..

Hur som helst är det alltid häftigt och se på när teamen övar depåstopp.. här är en film från 2011 där Caterham slipar på detaljerna.