Sämsta starten på över 10 år!

McLaren MP4-28 från årets säsong.

McLaren MP4-28 från årets säsong.

Läser i senaste Autosport att Mclaren har gjort sin sämsta start på en säsong på över tio år med enbart två niondeplatser, en vardera för Button och Perez. Senast man började så blygsamt var säsongen 2000 med den skillnaden att då var bilen snabb men inte speciellt hållbar.

Att börja ett år så långt efter behöver inte nödvändigtvis betyda en katastrof med Ferrari som ett lysande exempel på detta förra året. Italienarna var hopplöst efter redan på försäsongstesterna och i Australien närmast chockartat långt bakom de bästa. Ferrari visade med hårt utvecklingsarbete under säsongen att det går att vända vad som ser ut att vara en riktigt dålig bil till en som faktiskt, i slutändan, kan vara med och slåss om VM-titeln.

McLaren MP4-15 från säsongen 2000.

McLaren MP4-15 från säsongen 2000.

Parallellerna är fler mellan fjolårets Ferrari och årets Mclaren. Förra säsongen tog Ferrari ett radikalt beslut och ändrade från pushrod- till pullrodfjädring och där har vi lärt oss att det inte görs för förbättra fjädringen utan för förbättrat luftflöde bakom framvingen och vidare längs bilen. Ferrari såg inte alls bra ut efter den förändringen och även om problemen var bak på bilen så är det inte så långsökt att de båda sakerna hängde ihop. I år är Mclaren det enda övriga teamet som kör med pullrod och har nu en bil som inte alls är snabb nog.

Jag är definitivt ingen expert på aerodynamik och kan bara relatera till vad olika experter har för åsikt i ärendet, men det känns inte som en tillfällighet att Mclaren har problem med sin bil efter att ha följt Ferraris exempel från förra året som skapade sådana bekymmer för deras del.

Ferrari F2012 från säsongen 2012.

Ferrari F2012 från säsongen 2012.

Kan MP4-28 ändå bli en vinnare? Visst kan den det, men det kommer att ta tid och för att upprepa vad Ferrari gjorde förra året så krävs resultat som går Mclarens väg och det kan man ju inte påstå att det gjort så här långt. En stor del i att Ferrari var med under första halvan av förra säsongen var ju att Fernando Alonso tog ut max av materialet men också att han hade lite tur med konkurrenternas resultat. Att med den bilen leda VM med 40 poäng när den sista tredjedelen av säsongen startade var närmast ett mirakel.

Det sista som överger en förare är dock hoppet och Jenson Button tror fortfarande chansen finns att bli världsmästare 2013 och tänker väl närmast på att Sebastian Vettel nästan slog honom 2009 trots att tysken var poänglös de två första loppen. Det är den typen av inre retorik som Jenson Button och Sergio Perez får motivera sig med och sedan hoppas att Mclaren är med i utvecklingsracet 2013.

Om det är något man inte saknar så är det resurser och alla tänkbara kommer självklart att användas utan att för den skull äventyra arbetet med 2014-års bil och just behovet av resurser har Lotus Romain Grosjean beskrivit som det största hotet mot hans och Kimi Räikkönens möjligheter att vara med i fighten om titeln ända till slutet. Hos Lotus känns det som det snarare är marknadsavdelningen än utvecklingsavdelningen som har det största jobbet framför sig…

Timmy Hansen i sin RallycrossRX Citroen DS3 SuperCar RX2

Timmy Hansen i sin RallycrossRX Citroen DS3 SuperCar RX2

Gårdagen spenderades delvis på Viasat för speakning av årets RallycrossRX-premiär på Lydden Hill och vilket lyft det blivit för rallycrossen att IMG gått in som promotor. Nu levererades för första gången på länge en TV-produktion värd namnet och jag tror stenhårt på det nya formatet som liknar det Speedway har i sin vm-serie SpeedwayGP. Dessutom flera bra svenskinsatser med ruskigt bra fart i stora klassen för Timmy Hansen och Anton Marklund, Hansen blev trea i finalen men lämnade England som näst bäste poängplockare. För Marklund tog det stopp i semifinalen, där han hade pole position, med trasig styrning. Även i Super 1600 och Touringcarklassen var svenskarna bra med genom Eric Färén och Robin Larsson.

Till sist.. åtta mil cykel denna vecka, de första utomhus. Våren är riktigt på G och det känns hur skönt som helst, siktet är även i år inställt på Vättern runt och Cykelvasan.