Bästa rookie så här långt.. men hur länge?

Jules Bianchi (Foto: Marussia F1 Team)

Jules Bianchi (Foto: Marussia F1 Team)

Fransmannen Jules Bianchi har slagit F1-depån med häpnad under de två första loppen, han har visat mycket bra fart och närmast krossat sin teamkamrat Max Chilton tidsmässigt i de båda körda kvalen. Kan inte påstå att jag är förvånad, snarare tvärtom och han har levt upp till alla högt ställda förväntningar som jag hade när det till slut blev klart att han fick platsen istället för Luiz Razia i Marussia.

Jules Bianchi har gått den vanliga vägen genom FRenault och F3 med mästerkapstitlar i franska FRenault och F3 Euroseries. Segern i Euroseries gav förstås eko i racingvärlden och flytten till GP2 föll sig naturlig. Teamet ART, som tagit GP2-titeln med både Nico Rosberg, Lewis Hamilton och Nico Hülkenberg, var självklart intresserade, f ö samma team som han kört F3 med. Inte gjorde det saken sämre att han dessutom hade en av delägarna i ART, Nicolas Todt, som manager. Ja ni förstår, vägen var utstakad.

I GP2 gick det också väldigt bra redan från början, dock hade serien blivit så konkurrenskraftig att det var svårt att vinna redan under debutsäsongen, en tredjeplats i mästerskapet var dock ett starkt förstaårsresultat och han var storfavorit till titeln året därpå. Men istället var det en annan fransman som tog titeln, nämligen Romain Grosjean, med en tredjeplats för Bianchi även detta andra år. Vid det här laget var Bianchi även medlem i Ferrari Driver Academy och kopplingen med det italienska sportbilsföretaget blev allt tydligare med bl a körning för Ferrari i de s k ”rookietesterna” efter säsongens slut.

Jules Bianchi i sin Marussia-bil (Foto: Marussia F1 Team)

Jules Bianchi i sin Marussia-bil (Foto: Marussia F1 Team)

Jules Bianchi bedömdes ändå inte riktigt vara redo för F1 och beslut togs om att, istället för köra ett tredje, väldigt dyrt år, i GP2, hoppa över i World Series By Renault som är betydligt billigare men fortfarande en mycket kompetent formelbilsserie. Samtidigt skrevs också ett tredjeförarkontrakt med Formel 1-stallet Force India med löfte om ett antal fredagsträningar. I World Series var han med och slogs om titeln men fick ge sig i det sista loppet efter att ha blivit påkörd av den blivande vinnaren Robin Frijns.

När det inför 2013 stod klart att Nico Hülkenberg valt att flytta från Force India till Sauber blev Bianchi direkt en av förhandsfavoriterna till platsen men fick se sig slagen på mållinjen av den mer meriterade Adrian Sutil och det såg ut att bli ett andra år som tredjeförare i Force India. Men när brasilianaren Luiz Razia fick problem med att få fram sponsorpengarna till Marussia och kontraktet bröts så blev det lite överraskande Jules Bianchi som fick platsen i konkurrens med bl a Vitaly Petrov och Heikki Kovalainen.

En högst oväntad gratismöjlighet att stå på F1-gridden för fransmannen. Gratis och gratis förresten, alla vet ju att Marussia är i stort behov av pengar från båda sina förare för att överhuvudtaget klara säsongen och även om Bianchi har massor med talang så har han inte de pengarna bakom sig som krävs för att Marussia ska känna sig tryggt ekonomiskt. Ryktet säger att den inbetalningen som Razia gjorde till teamet räcker för de fyra första loppen men vad som händer sedan är det ingen som vet. Dessutom har det förekommit uppgifter om att Marussia ville att Caterham skulle köpa upp teamet för att säkra framtiden på kort sikt, d v s säsongen 2013. Något sådan samgående ser inte ut att bli av och vad detta betyder för Marussia är svårt att svara på men en källa med bra insyn är tveksam till om Marussia ens kan slutföra säsongen utan påspädning på budgeten.

Återstår alltså att se om Marussia finns kvar på gridden när Europasäsongen startar i maj. Skulle vara mycket olyckligt om inte ekonomin säkrades, teamet har tagit enorma steg fartmässigt till i år, inte minst tack vare Jules Bianchi som då och då faktisk skavt både Toro Rosso och Williams på hälarna.

Jag vet att jag inte är ensam om att imponeras av Jules Bianchi men har även fått mothugg av några som inte är lika övertygade om hans körförmåga. Jag skulle vilja gå så långt att han är det största löftet Frankrike fått fram sedan Alain Prost och anledningen till att jag rankar honom högre än t ex supersnabbe Romain Grosjean är att han hittills inte gjort några misstag och ändå visat sådan markant bättre fart än sin teamkamrat, som är den enda riktigt relavanta jämförelsen. Det är därför jag håller en extra tumme för att Marussia klarar sig genom 2013, för jag tror inte det blir mer än en säsong för Bianchi bak i kön, jag är övertygad om att betydligt större uppdrag väntar inom kort.