Underhållning eller sport?

I bakgrunden av kontroversen mellan Sebastian Vettel och Mark Webber kan vi nu summera två körda lopp säsongen 2013.

Foto: Pirelli

Däcken spelar även i år en avgörande roll för underhållningen (eller resultatet, beroende på vad man tycker om däcken) med kemiskt inbyggt slitage och stor påverkan på utgången av loppen. Personligen är jag positiv till Pirellis medverkan, däcken har gjort F1 långt ifrån den förutsägbara sport, där det bästa bilarna enkelt vann utan fight på banan, som vi hade under Bridgestone-eran. Visst är det en generalisering men håll med om att det sällan var några överraskningar på den tiden. Förra året startade säsongen med sju olika vinnare i de sju första loppen och nästan alla jublade över vad de fick se. Vi kanske inte är på väg mot något fullt så extremt i år men helt klart är det fortfarande väldigt ovisst.

Illustration: Pirelli

Några som inte alltid jublar är förarna som i en del fall (senast Mark Webber) upplever att Pirellidäcken gör att man i loppen enbart gör deltatider långt under bilens förmåga, d v s den varvtid som det uträknade slitaget tillåter och sedan får man leva med var man hamnar i resultatlistan. Visst kan det säkert kännas så, men jag läste Mark Hughes senaste krönika i tidningen Autosport där han skrev att om man istället hade däck som tålde max belastning från den bästa bilen i startfältet så skulle Red Bull förmodligen vinna med ett varv, och detta kommer från Pirelli själva som kan läsa av varje team/bils belastning av däcken. Då kan man å ena sidan förstå Mark Webbers klagomål på däcken i Malaysia men å andra sidan vara nöjd med att Pirelli har sett till att jämna ut startfältet, för vem vill se helt överlägsna bilar vinna varje race? Inte jag!

Självklart vill jag se de bästa förarna köra för fullt så att vi alltid får veta vem som är snabbast men riktigt så enkelt är det inte, en sådan utveckling skulle döda sporten och de klasser som hållit fast vid ”för bra däck” håller att ta kål på intresset eftersom inget händer på banan. I år väljer t ex DTM att följa F1:s exempel och inför ett alternativt, mjukare däck, som måste köras minst en stint i loppen. Detta är ett däck som, enligt uppgift, också är snabbt till att börja med men som sedan tappar i prestanda väldigt kvickt när det väl börjar ta slut. Nyckeln blir även i DTM att ställa in bilen för max däckshantering och jag tror på klart bättre race i 2013.

Så frågan kvarstår, sport eller underhållning, eller lite av båda? Vad tycker ni? Skulle var spännande att få igång en diskussion i ämnet..