Vettel-seger med sur eftersmak i Malaysia…

Vettel sträcker armarna upp i skyn efter årets första seger som lär bli omdiskuterad. (Foto: Red Bull Racing/Clive Mason)

Vettel sträcker armarna upp i skyn efter årets första seger som lär bli omdiskuterad. (Foto: Red Bull Racing/Clive Mason)

Det är med blandade känslor jag tänker över Malaysias GP. Å ena sidan var det ett fantastiskt race med briljant racing och å andra sidan ett lopp som speglades av teamorder som både åtlyddes och struntades i.

Vettel tog sin första seger för säsongen efter ett race med många skepnader där bilarna fungerade olika bra beronde på val av däck och förhållanden. Red Bull fungerade alldeles utmärkt i blött men såg även bra ut när det torkade upp, allra snabbast var Mark Webber som också hade ledningen efter det avslutande fjärde depåstoppet. Vettel gjorde ett försök att ta sig förbi i samband med det sista stoppet men Webber kom ut precis framför och då var det i förväg bestämt att man skulle hålla sina positioner och bara ta bilarna i mål. Sebastian Vettel ville dock annat och gick för full attack och lyckades tillslut klämma sig förbi. Men det satt hårt åt och av radiotrafiken att döma var det heta diskussioner mellan depådisken och förarna om det som skedde där teamchefen Christan Horners kommentar ”come on Seb, this is silly” sa det mesta.. Efter loppet kom radiotrafik till Vettel som indikerade att han brutit mot en, i förväg, bestämd plan och att han hade en del att förklara för sina chefer.

Red Bulls Mark Webber i ledning. (Foto: Red Bull Racing/Mark Thompson)

Red Bulls Mark Webber i ledning. (Foto: Red Bull Racing/Mark Thompson)

Det var en tydligt arg Webber som inte gav Vettel en blick i rummet innan prisutdelningen och han sa i intervjun efter loppet att Vettel tagit ett eget beslut och som vanligt skyddas av teamet. Självklart en kommentar i affekt men jag tror faktiskt att Vettel kommer att ha ett jobbigt samtal med Dr Marko och Christian Horner ikväll, kanske även med diciplinära följder.

Vettel och Alonso vid starten, strax innan Alonsos sorti. (Foto: Red Bull Racing/Mark Thompson)

Vettel och Alonso vid starten, strax innan Alonsos sorti. (Foto: Red Bull Racing/Mark Thompson)

Sebastian Vettel är en fullblodsracer som inte drar sig för något i jakten på en ny titel, det visade han tydligt idag, både på ett bra och dåligt sätt. Visst ska man försöka vinna till varje pris, vilket han gjorde, men om Webber nu blivit lovad att inte behöva oroa sig för en attack från Vettel och skruvat ner effekten på motorn för att inte riskera något är det ju knappast något ”fair fight”.

Vettel vann idag och tog viktiga poäng i sammandraget, men jag är övertygad om att han förlorade många fans och framförallt respekten från väldigt många i branschen men också på läktaren och hemma vid tv-apparaterna och det kan visa sig bli en dyrköpt seger på många sätt.

Var Vettels agerande rätt eller fel? Rösta här.

Hamilton och Rosberg (Foto: Mercedes AMG Petronas)

Hamilton och Rosberg (Foto: Mercedes AMG Petronas)

I Mercedes var läget lite annorlunda, även här teamorder där Ross Brawn mycket tydligt sa till Rosberg att hålla sin position bakom Hamilton trots att han i slutet av racet var mycket snabbare än sin teamkamrat. Hamilton fick efter drygt halva loppet order om att börja spara bensin och kunde inte går för fullt vilket gjorde honom till ett lätt byte för Rosberg som trots upprepade förfrågningar inte fick tillstånd att köra förbi. Rosberg valde dock, till skillnad mot Vettel, att lyda sitt team och nöjde sig med fjärde platsen och fick istället se Hamilton närmast be om ursäkt för sin tredjeplats. Rosbergs ”remember this one” över radion tillbaka till teamet efter att ha fått beröm för väl utfört arbete sa allt om vad han tyckte om situationen och att han förväntar sig ”payback”.

Man kan tycka många saker om teamorder och dess konsekvenser. Personligen har jag förlikat mig med att det förekommer och har full förståelse för att teamen i vissa fall använder sig av det och föredrar framförallt att det görs öppet. Men jag tror samtidigt att F1-sporten förlorar väldigt mycket på att situationer som idag uppstår, där fans och tv-tittare får se sina favoriter bli tillsagda av teamen att hålla igen eller vad det nu kan vara.

En ytterligare aspekt på det hela är vad som händer inom ett team när det blir situationer som ställer saker och ting på sin spets. På något sätt känns det som det ultimata sveket att bryta mot en uppgörelse med teamet och sin teamkamrat, där har vi en annan viktig skillnad mellan dagens fyra huvudpersoner där Rosberg troligen kan räkna med Hamilton och teamets stöd även i fortsättningen medan Vettel står ensam, självklart inte utan stöd från teamet (Dr Marko tillåter inte det) men han blir knappast inbjuden på Mark Webbers julfest om ni förstår vad jag menar…

Felipe Massa slutade femma, bakom två Red Bull-bilar och två Mercedes-bilar. (Foto: Ferrari)

Felipe Massa slutade femma, bakom två Red Bull-bilar och två Mercedes-bilar. (Foto: Ferrari)

För de övriga toppteamen blev det ingen bra helg. Lotus missade sin chans när regnet kom innan start, där blev deras svaghet väldigt tydlig. Och Ferrari fick visserligen med sig en femteplats genom Felipe Massa men att Fernando Alonso bröt och missade viktiga poäng var en tuff motgång. Kändes som om Alonso kunde slagits om pallplatserna i detta race. Mclaren såg faktiskt lite bättre ut här i Malaysia med Jenson Button hyfsat med fram till sista depåstoppet då man missade att få fast höger framhjul. När chansen till poäng därmed var borta valde man att bryta med Button och teamet fick nöja sig med Perez niondeplats.

Lite kul var det också när Lewis Hamilton ville byta däck hos Mclaren:)