Kvalfyllt i Malaysia

Första dagen av förberedelserna inför Malaysias GP är klar. Blev lite blandad kompott vädermässigt med ett torrt första träningspass och ett andra pass med både regn och uppehåll.

Kimi Räikkönen under fredagen i Malaysia

Kimi Räikkönen under fredagen i Malaysia (Foto: Andrew Ferraro/Lotus F1 Team)

Red Bull toppade det första passet genom Mark Webber medan pånyttfödde Kimi Räikkönen toppade det andra. Jag skriver pånyttfödde för det är så jag upplever Kimi just nu, i en bil han uppenbarligen trivs i så är han tillbaka där han var långa stunder i Mclaren och Ferrari.

Läser med intresse det som Mark Webber har att säga om däcken där han tycker att dom spelar alldeles för stor roll just nu, allt handlar om däck klagar han och är uppenbarligen inte nöjd med situationen. Inte konstigt då han sitter i den snabbaste bilen men är oförmögen att få ut max av den då han begränsas av just däcken som måste hanteras med varlig hand.

Då kommer man osökt in på det jag skrev i mitt förra inlägg, att däcken begränsar långt innan bilen gör det och att det inte nödvändigtvis behövs en bil med överlägsen downforce för att vinna race. Istället handlar det istället delvis om mekaniskt grepp för att jobba däcken på rätt sätt, något Lotus lyckats väldigt bra med.

Som av en händelse har jag precis kommit hem från en inspelning av vårt reportage till programmet innan start på söndag, på Öhlins i Upplands Väsby som levererar stötdämpare till just Lotus. Stötdämpare är ett område som Öhlins själva, inte helt oväntat men helt rätt, tycker varit ganska så eftersatt men som är otroligt viktigt när det gäller ”tyremanagement”. Vi fick självklart inte reda på några detaljer men en tydligt förklaring av hur en F1-stötdämpare fungerar och vad man vill att den ska göra för att spara däck. Helt klart verkar samarbetet mellan Lotus och Öhlins vara en bidragande orsak till att Lotusbilen fortsätter att vara snäll mot däcken. Missa inte det reportaget som även förklarar skillnaden mellan pullrod- och ”pushrodstötdämpare.

Mark Webber i sin Red Bull-bil i Malaysia

Mark Webber i sin Red Bull-bil i Malaysia (Foto: Red Bull Racing)

Jag förstår att Mark Webber är frustrerad, att ha en så snabb bil med närmast överlägsen downforce mot konkurrenterna och inte kunna utnyttja detta fullt ut är så klart tufft, men det ingår i spelet att designa bilar som klarar alla utmaningar och där har Red Bull en del att jobba med. Samtidigt tycker jag inte att Red Bull behöver vara alltför missnöjda, man är med högt upp i tidlistan hela tiden och med smärre justeringar på inställningarna så kommer man att vara ett team för VM-titeln även i år.

För Marcus Ericsson i GP2 började dagen bra med femte tid på träningen och när kvalet startade så var det med en god känsla i kroppen. I GP2 har man i princip två chanser på sig att göra en tid, två set mjuka däck som på F1-vis håller för ett, möjligen två flygande varv, sen är det kört. Det var tätt och jämnt genom hela kvalet och varje tiondel var oerhört viktigt, ett par tiondelar för långsamt varv betyder flera platser sämre startposition. Tyvärr så lyckades Marcus Ericsson inte sätta hop ett helt snabbt varv utan hade bara 13:e tid när det var färdigkört efter att ha fått sitt sista kvalförsök förstört av trafik på ett avgörande ställe på banan. Det var en besviken Marcus Ericsson som kunde konstatera att han var en halv sekund från pole men ändå bara 13:e tid. Satte man ihop han bästa sektortider på de olika varven så hade den tiden räckt för fjärde startrutan, en klen tröst när det trots allt krävs att man gör de tiderna på ett och samma varv.

Marcus Ericsson är vårt blågula hopp i helgen

Marcus Ericsson är vårt blågula hopp i helgen

En annorlunda strategi utlovas nu från Marcus Ericsson och hans ingenjör i racet i morgonbitti, vi får hoppas att det kan leda till ett bra slutresultat.

Annorlunda var också det som Johnny Cecotto gjorde mot Sam Bird, Cecotto prejade helt sonika Bird av banan efter att tyckt sig bli uppehållen av Bird någon kurva tidigare. Och ingen rök utan eld brukar man säga, Bird flyttades ner tre platser till plats 8 för att ha hindrat Venezulanen medan Cecotto själv skickades längs bak på gridden för sitt tilltag, personligen hade jag dock dragit in licensen för honom, det Johnny Cecotto gjorde hör definitivt inte hemma på en racerbana.