Downforcetaket nått?

När säsongens andra helg har tagit sin början I Malaysia kan vi konstatera det är helt andra förutsättningar än vi i Melbourne. Extremt varmt och en helt annan bana som ställer enorma krav på däcken.

Apropå däcken så verkar det som om vi kanske nått taket när det gäller mängden downforce på bilarna i förhållande till hur mycket däcken tillåter. Läste en intressant artikel i senaste Autosport där Mark Hughes är inne på just detta att det har varit något av bildesigners ”holy grail” att hitta så mycket downforce som möjligt men att det nu börjar peka åt att det finns mer tid att tjäna i att bygga en bil som kanske har mindre med downforce men som tar hand om däcken på ett bättre sätt. Det optimala är förstås att hitta den ”gyllene medelvägen” där man träffar precis rätt med båda, något Lotus verkar vara närmast just nu.

Tar vi det team som har bäst downforce på bilen, Red Bull, så blev det uppenbart att den bilen är absolut snabbast över ett varv men att den belastar årets däck lite för mycket och att den överlägsna kvalfarten ombyts till betydligt beskedligare speed på söndagarna. Självklart är det alltid en fördel att ha downforce i överflöd snarare än tvärtom och jag tror att om Red Bull får lite tid på sig att trimma in detta så kommer man förmodligen att visa bättre fart även under racen.

Även Ferrari verkar ligga bra till när det gäller förhållandet mellan downforce och däckslitage och ser mycket starka ut redan från start, medan Mercedes är precis i underkant med downforce och får betala priset i form av lite för stort slitage av den anledningen.

Allra värst är det förstås hos Mclaren som är långt ifrån var man vill vara på alla områden och har en mycket tung inledning på säsongen att vänta, speciellt som det dröjer länge än innan man är tillbaka på fabriken för att på allvar ta itu med problemen. Visst kommer det uppdateringar och det jobbas för högtryck hemma i Woking, men faktum är att bilarna inte kommer hem förrän efter de fyra första racen och Mclaren får försöka göra det bästa av saken. Det har t o m antytts att det skulle vara bättre att köra med förra årets bil något man själva hävdar inte är aktuellt, istället vill man så snabbt som möjligt försöka förstå problemen och åtgärda dom så snart det går.

Med allt detta sagt är Lotus mina favoriter denna helg närmast utmanade av Ferrari och Red Bull. Blir oerhört intressant och se hur Vettel och Webber väljer att ställa in sina bilar denna helg. Det är självklart bäst att stå i första startled men man behöver ju inte slå motståndet med en sekund, räcker ju med någon tiondel…