Snart DTM-premiär…

IMG_0804

Hade idag nöjet att vara moderator/konferencier på Mattias Ekströms presskonferens i Stockholm på Audiforum. Mattias presenterade planerna för 2013 och berättade bl a att han har bytt både raceingenjör och chefsmekaniker och att det hittills gått väldigt bra på försäsongstesterna.

Lite kul nyheter för årets DTM-säsong är att bilarna kommer att vara utrustade med en F1-liknande DRS och att man dessutom kommer att bli tvungen att köra ett ”optiontyre” minst en stint under racet. Även här har man sneglat åt F1 och det mjukare däcket ska enligt uppgift ha en livslängd på ca 8-10 varv innan det brant tappar prestanda. Det är inte helt klart ännu hur man kommer att få använda DRS-funktionen men helt klart blir det en sevärd säsong med dessa stora förändringar.

Tävlingshelgerna har också lite annorlunda utseende. All körning kommer att ske lördag och söndag med ett 90 min träningspass och kval på lördagen och enbart race på söndagen. Detta innebär förmodligen (inte helt klart ännu) att man inte får röra bilarna mellan kval och race med allt vad det innebär för inställningarna. En ren kvalsetup kommer inte längre att fungera.

Alla dessa förändringar, plus att Mattias verkar ha fått ordning på sina problem med understyrning från förra året, gör att jag tror det kan bli en rolig DTM-säsong för oss svenskar.

På samma presskonferens presenterade även Edward Sandström sin satsning för 2013. Sandström fortsätter som fabriksförare hos Audi costumer racing och kör vidare med WRT i en Audi R8 LMS Ultra, som han även tävlade i och för 2013. Edward kommer att köra den snabbt växande Blancpains serien, en långloppsklass med SPA 24h, Nürburgring 24h som några av höjdpunkterna, han kommer även att tävla i GT sprint cup, entimmasrace med förarbyte i samma typ av bilar.

Hela DTM-säsongen ser du live, både race och kval, på TV10 och i efterhand på Viasat Motor med start den 4-5 maj på Hockenheim.