Till slut en grid…

Så fick vi till slut säsongens första grid efter att det regnavbrutna kvalet återupptagits tidigt söndag morgon. Även denna ”andra” del av kvalet var lite blött till att börja med, åtminstone fuktigt och det var intermediatedäck som gällde för Q2. Återigen visade Nico Rosberg att hans Mercedes trivs alldeles utmärkt på regndäck och var den som tog tag i taktpinnen. Med lite drygt fem minuter kvar så började några team och förare att chansa på torrdäck, en chansning som jnte gick hem. Värst drabbades Mclarens Sergio Perez som inte fick någon värme i däcken, hans teamkamrat Jenson Button valde också att testa torrdäck men tog rutinerat beslutet att gå tillbaka till inters och lyckades ta sig vidare till Q3 vilket Perez misslyckades med. Nu visade det sig att Perez hade punktering på sitt första set torrdäck och tiden rann ut för Mexikanen.

I Q3 så var banan i det närmaste torr men alla förarna valde ändå att ”banka” ett varv på inters innan man kom ut på torrdäck och Supersoft. Nu handlade det väldigt mycket om timing med sina kvalvarv och allra bäst lyckades Sebastian Vettel som var närmast överlägsen. Hela fyra tiondelar till Mark Webber på andra plats och knappt sju tiondelar före Lewis Hamilton.

Nu blir det oerhört intressant att se hur länge de mjuka däcken håller för alla i topp 10, som nu måste starta på begagnade supersoft medan startpostion 11 och neråt kan starta på nya medium. Jenson Buttons kommentar efter kvalet var att hans supersoft redan var redo för soptunnan och det bådar ju inte gott för racet. Tyremanagement i första stinten att vänta och se upp för sådana som Hülkenberg och Sutil som startar 11:a och 12:a. Kan vara ett lyckodrag att ”missa” Q3

Inte bekräftat ännu men det skulle förvåna mig mycket om inte Caterhams Charles Pic får komma till start tros att han inte gjorde någon tid inom 107% av poletiden.. FIA brukar vara generösa med denna regel när det är regn på banan.

Så här slutade säsongens första kval.

Pos  Driver                Team                  Time            Gap   
 1.  Sebastian Vettel     Red Bull-Renault       1m27.407s          
 2.  Mark Webber          Red Bull-Renault       1m27.827s  + 0.420s
 3.  Lewis Hamilton       Mercedes               1m28.087s  + 0.680s
 4.  Felipe Massa         Ferrari                1m28.490s  + 1.083s
 5.  Fernando Alonso      Ferrari                1m28.493s  + 1.086s
 6.  Nico Rosberg         Mercedes               1m28.523s  + 1.116s
 7.  Kimi Raikkonen       Lotus-Renault          1m28.738s  + 1.331s
 8.  Romain Grosjean      Lotus Renault          1m29.013s  + 1.606s
 9.  Paul di Resta        Force India-Mercedes   1m29.305s  + 1.898s
10.  Jenson Button        McLaren-Mercedes       1m30.357s  + 2.950s
Q2 cut-off time: 1m37.641s                                   Gap **
11. Nico Hulkenberg       Sauber-Ferrari         1m38.067s  + 1.873s
12. Adrian Sutil          Force India-Mercedes   1m38.134s  + 1.940s
13. Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari     1m38.778s  + 2.584s
14. Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari     1m39.042s  + 2.848s
15. Sergio Perez          McLaren-Mercedes       1m39.900s  + 3.706s
16. Valtteri Bottas       Williams-Renault       1m40.290s  + 4.096s
17. Adrian Sutil          Force India-Mercedes   1m37.593s  + 2.024s
Q1 cut-off time: 1m47.330s                                    Gap *
17. Pastor Maldonado      Williams-Renault       1m47.614s + 4.234s
18. Esteban Gutierrez     Sauber-Ferrari         1m47.776s + 4.396s
19. Jules Bianchi         Marussia-Cosworth      1m48.147s + 4.767s
20. Max Chilton           Marussia-Cosworth      1m48.909s + 5.529s
21. Giedo van der Garde   Caterham-Renault       1m49.519s + 6.139s
22. Charles Pic           Caterham-Renault       1m50.626s + 7.246s