Då var vi igång…

Sebastian Vettel under fredagsträningen i Australien

Sebastian Vettel under fredagsträningen i Australien (Foto: Red Bull Racing)

Så var F1-säsongen 2013 igång på allvar. Första två träningarna avklarade och vi kan konstatera att Red Bull maskerat sin form väl under försäsongen. Sebastian Vettel toppade båda träningarna och i det andra passet var Mark Webber dessutom tvåa. Faktum är att Vettel sannolikt varit ännu snabbare än de dryga två tiondelarna före Webber om han sluppit trafik på sitt första försök på de mjuka däcken.

Där bakom var det de förväntade teamen och förarna med ett undantag, Mclaren. Vad har hänt med deras fart? Över två sekunder bakom och båda förarna klagade över bristen på grepp. Måste säga att det är en aning förvånande att se dem så långt efter och teamet har nu en hel del funderande framför sig för att hitta åtminstone en sekund till morgondagens kval.

Frågan är om det var så klokt att göra så stora förändringar på bilen som man gjort jämfört med förra året. Givetvis görs det alltid med ambitionen att förbättra men det var kanske en för stor chansning med tanke på att man avslutade fjolåret med den kanske snabbaste bilen och att alla andra i stort sett bara byggt vidareutvecklingar av sina bilar under vintern.

Sergio Perez i McLaren

Sergio Perez i McLaren (Foto: Vodafone McLaren Mercedes)

Nu är Mclaren ett team med enorma resurser och är det några som kan vända en svag öppning så det just teamet från Woking och med Ferraris scenförändring under förra säsongen så ska alla Mclaren-fans vänta med att kasta yxan i sjön. Martin Whitmarsh egen kommentar om att detta var en av värsta fredagar han upplevt säger en del om deras uppförsbacke, till att börja med, här i Australien.

Mercedes såg ut att ha fart för att vara i närheten av Red Bull men råkade ut för två haverier alldeles i slutet av träning 2. Lewis Hamilton körde av i kurva 6 med en separerad ”front splitter” och Rosberg stannade kort därefter på banan med en trasig växellåda. Ingen bra början för Mercedes som jag, hela tiden, trott kommer att vara med och utmana om segrar under 2013. Men man måste få bilen att hålla!

I övrigt tycker jag att resten av fältet var lite väl långt efter, det har under testerna sett ut som om man kommit lite närmare men det är fortfarande en bra bit fram för Force India, Sauber, Williams och Toro Rosso innan man, mer än i undantagsfall, kan utmana toppteamen.

Jules Bianchi i Marussia

Jules Bianchi i Marussia (Foto: Marussia F1 Team)

Längst bak imponerade nykomlingen Jules Bianchi i Marussia som med råge var först av förarna i de svagaste teamen, Max Chilton kommer att få höja tempot ordentligt om han ska hänga med fransmannen under årets säsong. Jag tror Bianchi har en lång framtid i F1 framför sig. Caterhams Giedo van der Garde avslutade sin fredag i sandfållan redan efter en halvtimme av träning 2 medan hans teamkamrat Charles Pic gjorde en hygglig insats en halv sekund bakom Bianchi.

Däcken har fortsatt varit den stora snackisen inför helgen och kanske framförallt bristen på kunskap om hur de kommer att fungera i mer ”normal” temperaturer. Supersoft är snabba över ett varv men tappar snabbt i varvid medan mediumdäcken verkar hålla riktigt bra. Pirellis Paul Hembery förutspår fortfarande, även efter fredagens träningar, 2-3 stopp. På söndag verkar det som vi kan förvänta oss en kort stint på supersoft och resten av racet på två set medium.

Vill också uppmärksamma väderprognosen för morgondagen som talar om regnskurar från lunch och en fuktig bana under träning 3 och troligen ett blött kval. Stämmer detta ändras förutsättningarna radikalt och det är upplagt för överraskningar på gridden på söndag.

Nu ska jag sova!