Första kontakt med Melbourne…

Melbourne Grand Prix Cirquit (Foto: Mercedes AMG Petronas)

Melbourne Grand Prix Cirquit (Foto: Mercedes AMG Petronas)

Hade idag en första briefing med Eje som igår landade i Australien och som idag hängt på banan. Bl a hade han lyssnat på presskonferensen med Fernando Alonso (Ferrari), Lewis Hamilton (Mercedes), Kimi Raikkonen (Lotus), Daniel Ricciardo (Toro Rosso), Sebastian Vettel (Red Bull), Mark Webber (Red Bull). Höjdpunkten var när det ställdes en fråga om hur de nya däcken påverkar bilen där vem som helst fick svara och där man tyckte att Kimi skulle börja… Ni förstår kanske att han inte var så sugen:). Gapskratt utbröt och något vettig svar kom aldrig.

Annars en ganska intetsägande presskonferens, där det mest ställdes allmänna frågor om hur det känns för mark Webber att köra på hemmaplan, vad Vettel tycker om Alonso och tvärtom och liknande frågor.

Morgonens stora nyhet är annars att Mclaren och Vodafone avbryter sitt samarbete efter den här säsongen och genast startade spekulationer om att det blir det mexikanska telecombolaget Telmex som tar över.. där kanske den stora anledningen till att Sergio Perez kör för Mclaren finns, samtidigt undrar man ju om Telmex har råd att supporta två team, företaget har även förlängt samarbetet med Sauber. Direkt efter det sista loppet i år, den 2:a december, kommer Mclaren att presentera sin nya huvudsponsor.

Eje hade även snackat lite med BBC:s tekniske expert Gary Anderson när bilarna stod uppställda för besiktning och frågat vad han trodde om användningen av DRD (drag reduction device), den passiva varianten av DRS. Anderson trodde att det kanske skulle testas under träningarna men knappast användas i race. DRD är en mycket komplicerad funktion att få att fungera på rätt sätt men teamen lär fortsätta att försöka..

Som vanligt inför en säsongstart hade även FIA:s race director, Charlie Whiting, sin presskonferens om vad som kommer att gälla för säsongen. Det mesta kom dock att handla om 2014 eftersom det är få förändringar mot fjolåret i reglementet, 2014-års relgemente får vi återkomma till senare.

Det är precis som förra året två stycken DRS zoner, den första ner mot kurva 1 och den andra ner mot kurva 4, den enda mätpunkten blir innan kurva 14. Två chanser att köra förbi alltså, däremot ingen möjlighet att kontra..

För oss som tittar på TV kommer en nyhet där man tar bort den röda färgen på kameran ovanpå luftintaget. Tidigare var det bilen med lägst startnummer i teamet som hade den röda färgen, men från i år blir den svart. Den gula färgen på bilen med högst startnummer i teamet blir dock kvar. Personligen tycker jag det är synd, den röda färgen var tydlig på långt håll men efter tester så har FIA beslutat att den omärkta kameran (svarta) syns bättre.

Jag gissar att en och annan också är sugen på att tippa lite inför och under säsongen, varför inte vara med i Teknikens världs tipsliga, fina priser utlovas… All info hittar du här.

Tipsligan Formel 1-säsongen 2013