Dags att ändra dygnsrytm…

Melbourne förra året

Melbourne förra året. Foto: Mercedes AMG Petronas

En natt med sömn återstår för alla F1-fans… och mig. Har faktiskt, för första gången på 17 år, börjat smyga över mot Australientid och hoppas det ska göra denna premiärhelg lite lättare att ta sig igenom. Missförstå mig inte, de kommande tre tidiga morgnarna har jag sett fram mot sedan slutet på november förra året men det är inget att sticka under stol med att det otroligt tufft att vara skärpt när man ska gå upp vid 1-tiden på natten för att jobba. Därför testar jag denna gång att vrida en aning på dygnet så detta inlägg skrivs just nu på lånad tid:).

Vädret I Australien har under en längre tid varit riktigt varmt med temperaturer på runt 30 grader men lagom till det drar igång så ska det bli betydligt svalare, bara drygt 20 grader och dessutom risk för regnskurar. Tror teamen och förarna gärna hade sett något mitt emellan och definitivt inget regn men alla förhållanden ska hanteras. Fick en fråga i kommentarerna i mitt förra inlägg om det, när det nu inte blir fullt så varmt, blir en depåstoppsfest. Jag tror inte det, det kommer fortfarande att vara betydligt varmare än i Barcelona och där litar jag på Pirellis Paul Hembery som förutspår 2-3 stopp, åtminstone om det blir ett torrt race. Blir det regnskurar kan vad som helst hända.

Några förare kommer också att ha lite extra mycket fjärilar i magen. Det är faktiskt något jag aldrig tänkt på att fråga någon förare, hur det egentligen är med premiärnerverna. Självklart blir även F1-förare nervösa och det är en inte helt oviktig detalj att jobba med. Ta t ex Esteban Gutierrez, som troligen kommer att starta mitt i fältet. Massor med bilar runt omkring och en enorm press att leverera, då är det inte konstigt om han blir lite extra stressad. Aldrig tidigare har han stått inför en viktigare uppgift och sådan kan ju störa även det starkaste psyke.

Jag är helt säker på att de flesta förarna (möjligen Kimi Räikkönen undantagen:)) har någon form av mental tränare som har som uppgift att förbereda sina adepter på den uppgift de har framför sig. Men det är en sak att sitta i sitt motorhome och i lugn och ro prata om ev scenarion mot att faktiskt sitta där på gridden, i kanske det första F1-racet i karriären, med 20.000 hästkrafter runt omkring sig och ta rätt beslut med någon tiondels sekunds betänketid, fråga Romain Grosjean.

Jag vet att det är många hemma i tv-sofforna som många gånger tycker det begås enkla misstag i samband med, t ex en start, som får enorma konsekvenser, inte bara för en själv utan även för en eller flera konkurrenter. Det är i den typen av situationer man ser vilka som är de riktigt stora förarna. Att ha förmågan att, i en trängd situation, i kanske 200 km/tim, under full acceleration, med en puls på 190 slag, med bilar runt omkring sig, på väg mot första kurvan ta rätt beslut är bland det svåraste man kan ställas inför som idrottsman, alla sporter inkluderade. Något att åtminstone tänka på när bilarna drar iväg på söndag morgon.